samedi 7 juillet 2012

African-American trope : passing, & racial modernity

HL Gates & Byrd présentant Toomer, Cane, et les drames de son auto-identification raciale, met en jeu la notion de "passing" : passing as white. Comme trope dans l'histoire sociale du racialisme américain.

Et, sur une autre modalité, ses circulations aisées entre les sphères de la Harlem Renaissance et le modernisme blanc. Faisant par lui-même, tenant par lui-même, une part du noeud des deux.
Hypothèse avancée par Gates & Byrd sur le décisif de l'apport de Toomer : que le Noir soit le premier moderne.

"Toomer, however, takes Du Bois's concept of double consciousness, and boldly declares that this fragmentation is, ultimately, the sign of the Negro's modernity, first, and that the Negro, therefore, is America's harbinger of and metaphor for modernity itself. Is it a stunningly brilliant claim, this rendering by Toomer of the American Negro as the First Modern Person. [...] No, in Cane, fragmentation is here to stay, for such is the stuff of modern life." (lxiii).

+ notion of "useable past", much used by HR & the time, attributed to critic Van Wyck Brooks.

+ genealogies of thinking about the social construction of race: Du Bois evolution, and then Appiah, Jacqueline Nassy Brown, HL Gates, Gilroy, S. Hall, Patricia Williams.
+ earlier, Latin America : Jose Vasconcelos 1925 La raza cosmica, "made up of the genuis and the blood of all peoples and, for that reason, more capable of true brotherhood andof a truly universal vision", to emerge from the continent of South America.
Filiations : Gilberto Freye Casa-Grande e Senzaca 1933, (The Masters & the Slaves, transl 1946).
Ferdinand Ortiz, on Cuba : Contrapunteo cubano del tabaco y el azucar, 1940.

Aucun commentaire: