Graeber rappelle (372) :
'if one wishes to understand the difference between the old-fashioned leftist concept of 'the masses', and the newer notion of 'multitude', one might best consider the difference between the unorganized crowd -- a mass of undifferentiated individuals, subject to all the rumors, panics, and passions so endlessly documented by crowd psychologists (Le Bon 1921; Canetti 1962; etc.) -- and the self-organized crowd conducting a mass action. The latter is at once made up of endless cell-like affinity groups, but crosscut by networks of comms units, medics, performers, legal observers, support groups, and media liaisons, ranged by the degree of risk they are willing to endure and level of training or preparation.'
C'est plus complexe que cette seule ligne de différentiation, mais utile, génératrice.
'Les masses' des mouvements ouvriers n'ont pas été des 'foules' - pas même, certainement, dans la logique du spontanéisme.
N'empêche.
Reste à distinguer le rapport entre les anarchistes explores par Graeber et la logique des multitudes - pas sur qu'il le prenne, ou ne le prenne que, de Négritude & Hardt. À voir.
'if one wishes to understand the difference between the old-fashioned leftist concept of 'the masses', and the newer notion of 'multitude', one might best consider the difference between the unorganized crowd -- a mass of undifferentiated individuals, subject to all the rumors, panics, and passions so endlessly documented by crowd psychologists (Le Bon 1921; Canetti 1962; etc.) -- and the self-organized crowd conducting a mass action. The latter is at once made up of endless cell-like affinity groups, but crosscut by networks of comms units, medics, performers, legal observers, support groups, and media liaisons, ranged by the degree of risk they are willing to endure and level of training or preparation.'
C'est plus complexe que cette seule ligne de différentiation, mais utile, génératrice.
'Les masses' des mouvements ouvriers n'ont pas été des 'foules' - pas même, certainement, dans la logique du spontanéisme.
N'empêche.
Reste à distinguer le rapport entre les anarchistes explores par Graeber et la logique des multitudes - pas sur qu'il le prenne, ou ne le prenne que, de Négritude & Hardt. À voir.
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